Izaberite akciju

Karpati - grebenska staza preko Parang planinskog venca 04/05.jun

Zašto Karpati?
Zato što su veliki, drugačiji, nepredvidivi, lepi.
Ovu veliku akciju PAK "Mosor" je najavljivao od početka godine. Nadali smo se da će nas vreme poslužiti i da će put kojim se ide do početne tačke, a u pitanju je poznati planinski put Transalpina, biti otvoren za saobraćaj zbog velikog snega koji je prethodnih nedelja padao na Karpatima. Akcija nije mogla biti realizovano kako je prvobitno najavljeno baš iz tog razloga.
I samo smo se čudili gledajući web kamere kako je moguće da tamo još uvek ima toliko snega. Akcija je odložena za 4. jun mada vremenska prognoza nije bila idealna ni ovog puta. Sve u svemu nije se čekalo ni jednom planinaru. Svi samo željno iščekivali polazak za Rumuniju.
Rano u subotu smo krenuli put Kladova, Turnu Severina i grada Targu Žiju 100km od granice. Tu pravimo veću pauzu. Prelepi gradić sa oko 80.000 stanovnika, lepim parkovima, fontanama, crkvama, katedralama itd. Nastavljamo put mesta Novaci i ski centru Ranka. Smeštamo se u odličan hotel House of free dacians (Casa Dacilor liberte) i sami ne verujemo koliko je smeštaj bio neočekivano dobar. Domaćini su bili veoma gostoprimljivi.
Odmorni krećemo rano ujutru prvo minibusem preko najvišeg prevoja Transalpine (2135m) do početne tačke poznate planinarsje staze Traseul Creasta Parang (grebenska staza Parang). Poznate ne samo u Rumuniji. Mnogobrojni svetski planinarski časopisi pišu o njoj.
Staza je odlično markirana, mada za svaki slučaj imamo i mapu. Vreme nas dobro služi u početku, nema padavina, imamo solidan vidik mada polako ulazimo u oblak. Do vrha Parangul Mare imamo još dosta vrhova da pređemo. Jedini problemi koji su bili u usponu ka glavnom vrhu su bili ti da smo zbog snega i leda na pojedinim mestima morali da zaobilazimo stazu i da potom tražimo markacija a u jednom trenutku da se skroz odvojimo od staze i idemo preko vrha koji nije bio planiran pa nam pravio dodatnu kilometražu i napor.
Prelazimo sledeće vrhove:
Lezer 2157,
Plescoaia 2250,
Setea mare 2365,
Setea mica 2278,
Saua piatra tiatla 2395,
Lesul 2375,
Paclisa 2335.
Tu se dešava sledeća situacija. Počinje da grmi u daljini. Momentalno se delimo u dve grupe. Brža grupa kreće ka vrhu Parangul mare do koga je ostao još jedan vrh Gruiu i oko 2 km. Druga grupa se polako vraća nazad. Počinje kiša, potom jaka kiša, pljusak i na kraju grad.
Brža grupa se penje na vrh Parangul mare 2519m, najviši vrh Parang venca i četvrti po visini u Rumuniji. Moldoveanu je samo pedesetak metara viši.
Vreme se kvari i nema puno mogućnosti za uživanje na vrhu Paranga. Počinju jaki udari vetra, magla i ledena kiša zbog kojih je povratak bio veoma naporan. Međutim svi planinari su se uspešno vratili do početne tačke.
Uspon i silazak ukupno je trajao preko 10 sati. Pređena je visinska razlika od skoro 2000m i skoro 10 vrhova.
Vredno je pomenuti to da smo prvog dana popeli i vrh Papusa 2135m koji se nalazio na samo 2km od hotela, što ukupno čini tačno 10 vrhova preko 2000 m kako je bilo i najavljeno. Oko 5 popodne krećemo nazad. Svi planinari su puni utisaka sa ove, može se slobodno reći ekspedicije, koju definitivno ponavljamo i iduće godine.

Organizatori: Marko Milošević i Vladan Vlajko Milošević PAK Mosor Niš.
Učesvovao 21 planinar (11 muškaraca i 10 devojaka) iz sledećih klubova: PAK Mosor 14, PD Oštra čuka 2, Vidlič Pirot 2 i Suva planina, Železničar, Trem 1810 po jedan.
Slike sa akcije mozete videti na linku